El Bolson

22 december 2013 - El Bolsón, Argentinië

Na een bezoek bij de toeristen informatie zochten we naar de bus richting het hostel. Al snel bleek, dat de bussen niet op tijd reden en het gebeurt regelmatig dat ze niet opkomen dagen. Een Colombiaanse man bood ons een lift aan naar het hostel. Hij zag dit als een mooi kerstgebaar. We konden het hostel niet vinden en de man bleef heel vriendelijk. Na 30 minuten hadden we het hostel uiteindelijk gevonden. We werden blij verrast. Het hostel lag midden in natuur met een enorme, grote tuin. In de tuin hingen veel hangmatten en er was een rivier waarin je kon zwemmen. De eigenaar ging gelijk met ons aan de tafel zitten en hij vertelde wat we allemaal in El Bolson en de omgeving konden doen. Hij vertelde een veel duidelijker verhaal, dan bij de toeristen informatie. De sfeer in het hostel was zeer goed. De eigenaar begreep goed, wat backpackers leuk vinden. Een gezellige, grote woonkamer met openhaard. Daarnaast een grote serre, waarin je een prachtig uitzicht naar de tuin hebt.

De volgende ochtend zijn we naar een ander nationaal park gegaan. We hebben de gehele dag heerlijk geluierd aan het meer wat verbazingwekkend genoeg ‘Lago Verde’ genoemd wordt. De avond speelden we met z’n twaalven Uno. Het blijkt dat er verschillende regels bestaan dus om het makkelijk te houden, werd er iedere ronde een regel toegevoegd. Het was erg gezellig en iedereen was heel fanatiek.

De eigenaar was een week bezig geweest met de voorbereidingen voor het kerstdiner. Het hostel was versierd met verse takjes, lavendel, sinaasappels met kruidnagels erin gestoken, kerstboom, etc. Kerst wordt in Argentinië gevierd tijdens de kerstnacht. Het was een warm zomerse avond. We begonnen met zelfgemaakte punch in de tuin. De punch bestond uit: vodka, witte wijn, appelcider, klein beetje water, veel fruit en geheime ingrediënten. Daarbij werden veel, kleine hapjes geserveerd. Het lekkerste waren de zelfgemaakte champignonkroketten. De punch was zeer sterk en Charlotte voelde zich al snel draaierig. Daarna gingen we naar het huis van de eigenaar. Er hing een ongelooflijke, gezellige kerstsfeer in zijn huis. Alles was versierd en de openhaard stond aan. Na heerlijke gestoofd lamsvlees en een uitgebreid dessert ging de muziek harder. Een werknemer gaf een mooie show met licht gevende kegels. Dit was tegelijkertijd de uitnodiging om te gaan dansen. Na een gezellig feestje zochten we ons bed op.

De volgende dag zijn we naar de bergen gegaan. De eigenaar had ons verteld dat de wandeling bestond uit 4 uur naar boven lopen en in 3 uur terug. Na 2,5 uur kwamen we al bij het huisje terecht, waarbij we heerlijke, zelfgemaakte frambozen taart hebben gegeten. We voelden we ons fit, dus we besloten een stuk verder te lopen. Na een half uur besloten we terug te gaan. Op de terugweg liepen we met een Israëlische jongen. De terugwas was veel zwaarder, dan we hadden ingeschat. Het was veel klimmen en klauteren over rotsen en zelfgemaakte bruggetjes. Uiteindelijk kwamen we begin van de avond terug bij de ingang van het park. Andere reizigers vertelden ons dat we ongeveer 30 km gewandeld hadden. Niet vreemd dat we ons uitgeput voelden. We hadden met mensen uit het hostel afgesproken om met elkaar te eten. We voelden ons schuldig, omdat we zo laat terug waren van de wandeling. Ze hadden vis bij visboer gehaald en ze hadden besloten om met alle mensen uit het hostel te eten. Dus alle restjes eten werden bij elkaar gescharreld en werden heerlijke salades  en ovenschotels in elkaar geflanst. De eigenaar bakte maar liefst 30 vissen op de barbecue. De vis was heerlijk.

In El Bolson heb je 4 keer per week markt. Op de markt verkopen ze vers fruit. Ons favorieten zijn de frambozen, bosbessen en avocado’s. We eten een pond bosbessen in 15 minuten op. Daarnaast hebben ze heerlijke, versgeperste sapjes. Voor 2 euro heb je een liter versgeperste sap met verschillende vruchten erin.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Miranda:
    1 januari 2014
    Lieve Erik en lot,

Ik heb weer genoten van jullie verhalen!! Ik had ze al gemist. Wat een gave ervaringen!!
    Leuk om zo het nieuwe jaar te beginnen met het lezen vd verhalen!
    Ben benieuwd naar jullie oud en nieuw ervaring.
    Ik wens jullie een heel mooi jaar toe!!

Liefs, Miranda
  2. T Ellen:
    4 maart 2014
    nou dit keer wel heel veel eet verhalen.....jullie eten dus lekker en goed....en ook fruit dat is zeer verstandig...verder klinkt het weer heel relax...leuk he iedreen die info geeft en helpt...