Estelí

23 juni 2014 - Estelí, Nicaragua

In Estelí sliepen we in een gezellig hostel, wat door een aardige oudere vrouw gerund wordt. Het café tegenover het hostel en het reisbureau op de andere hoek van de kruising hoorden erbij. In het café kregen we onbeperkt koffie en thee. We hebben vooral veel thee gedronken. De lokale chocolade smaakte ons ook erg goed. Samen met twee Belgen keken we een wedstrijd van het Belgische elftal. De jongens waren veel minder uitbundig dan de meeste Nederlanders, die we tegenkwamen tijdens het kijken van een wedstrijd van hun Nationale team. Wanneer België in één van de laatste minuten scoorde tegen de Russen, kon er nog net een nauwelijks hoorbare juich van af. We vonden het grappig hoe we deze jongens later samen tegenkwamen bij de bekende waterval van Esteli. Ze waren tegen de stroming ingezwommen, met een Belgische sjaal boven hun hoofd, om een foto te maken met hun mascotte. Onderweg naar de watervallen vonden we na een uur wandelen een aardige familie, waarbij we in de laadbak van de pick-up mochten meerijden. Hierdoor konden we nog twee uurtjes genieten van de prachtige waterval en het meertje waar deze in uitkwam. Op de terugweg vonden we aan andere familie (met pick-up), die ons over een nog langere afstand wilde laten meerijden. Dit heeft ons bijna twintig kilometer wandelen bespaard, door de bergen en in de hitte. Weliswaar een schitterende omgeving, maar we waren erg blij dat we onze tijd nu zwemmend konden besteden.

De volgende dag zat het café vol met Nederlanders, die allemaal in spanning zagen hoe we pas ver in de tweede helft op voorsprong kwamen tegen Chili. Dit onder luid gejuich, in groot contrast met onze Belgische vrienden! We hebben een gezellige tijd gehad in Estelí en een aantal leuke backpackers ontmoet.