Semuc Champey

16 juli 2014 - Monumento Natural Semuc Champey, Guatemala

Vanuit Antigua reisden we met een typische Guatamalese ´shuttlebus´ naar Semuc Champey. Het was een van de meest onaangename busritten van de afgelopen maanden. We zaten achterin opgepropt in een afgetrapt busje, achter een paar stinkende toeristen die zich vast al een paar weken niet hadden gewassen. Bovendien was het snikheet en konden er slechts een paar kleine raampjes geopend worden. Na tien uur waren we gesloopt en verlangden we alleen nog maar naar een koude douche, wat eten en een goed matras. De rit was niet tevergeefs, het plaatsje waar we uiteindelijk terecht kwamen was werkelijk prachtig! Midden in het nationaal park, aan de rivier, in een mooi opgezet complex met verschillende lodges. De goede sfeer en de leuke backpackers deden ons de reis hiernaartoe al snel vergeten.

Op aanraden van een Nederlandse meid, trokken we er de volgende dag op uit om het nationale park op onszelf te verkennen. Als eerste klommen we naar het uitzichtpunt, over gladde, modderige paden. Op sommige stukken waren er houten trappen gemaakt, om de klim te vergemakkelijken. Na een uur klauteren kwamen we bezweet aan bij het uitzichtpunt, vanwaar we de zeven natuurlijke poelen goed konden zien. Een adembenemend uitzicht! We konden niet wachten om het water in te springen! Dus snel weer naar beneden, om daarna heerlijk te kunnen zwemmen in de verschillende turquoise gekleurde poelen. Het bijzondere van deze poelen is, dat zij boven een rivier liggen. Aan weerszijden bevinden zich steile bergwanden, begroeid met bomen. De poelen hebben zich door de eeuwen heen boven op de rivier gevormd en bestaan uit kalksteen. Aan een kant verdwijnt de rivier met veel geraas onder de grond. Enkele honderden meters verder, aan de andere kant van de waterbassins, stroomt de wilde rivier weer bovengronds. Het water in de verschillende poelen is extreem helder, waardoor de bodem, begroeiing en vissen goed te zien waren. Je kon van de ene naar de andere poel gaan, via door het water gevormde glijbanen op de rotsen. We spendeerden twee dagen in dit prachtige natuurreservaat.

De avonden brachten we door met een Nederlands koppel, waardoor we weer helemaal op de hoogte zijn van de Louis van Gaal grappen en andere zaken die in Nederland spelen. Verder kwamen we ook nog een paar Argentijnen tegen, die net waren begonnen aan hun wereldreis. Ze reizen onze reis precies in omgekeerde richting. Grappig, want toen wij net aan ons avontuur begonnen, kwamen we een Portugees stel tegen, dat toen van hun laatste vakantiedagen genoot. Zij hadden gereisd van Mexico naar Argentinië. Met het naderen van onze laatste reisweek, hebben we zo het gevoel dat de cirkel wereldreizigers weer rond is.