Playa del Carmen

31 juli 2014 - Playa del Carmen, Mexico

Het stadje Playa del Carmen was voor ons bij uitstek de plaats om de laatste week van onze reis te vertoeven. We hebben er een fantastische tijd gehad, die we hoofdzakelijk op het strand, in ons favoriete restaurantje, winkelend, etend en zwemmend hebben doorgebracht. Het is waarschijnlijk het meest toeristische stadje dat we bezocht hebben. Erg gericht op het Amerikaanse massatoerisme. Al zijn de Hollandse gezinnen ook goed vertegenwoordigd. Je struikelt over de pinautomaten, souvenirwinkels, restaurantjes, straatartiesten en Starbucks. Bij ieder souvenirwinkeltje vroegen we of zij een shirt verkochten met de opdruk ‘¡no era una penal!’ De verkopers keken daarna vaak een beetje sip, tot groot genoegen van ons. Robben kan voorlopig dit vakantieland beter mijden. Het WK leeft hier nog steeds.

Op de laatste bestemming, besloten we nog een prachtige excursie te gaan ervaren: Zwemmen met walvishaaien! Dit was echt een geweldige beleving! De vissen zijn ruim tien meter en zwemmen rustig aan de oppervlakte. Vanaf een boot sprongen we samen met een gids het water in, en zwommen we zo snel we konden naar de walvishaai. Overweldigend om naast zo’n kolos te zwemmen. De vissen zijn in de ochtend aan de oppervlakte, om te eten van de kleine organismen in het oppervlaktewater. Met wijd geopende bek zwemmen ze behoedzaam door het water. We probeerden hen bij te houden, om zo een paar minuten met de walvishaai mee te kunnen zwemmen. Prachtig!

De allerlaatste dag hebben we snorkelspullen gehuurd en zijn met een collectivo (klein busje) naar Akumal gereisd. Dit dorpje ligt aan een baai, die bekend staat om de reuzenschildpadden. Met onze zwemspullen liepen we het water in en zwommen richting de aanwezige toeristen. Daar vonden we de reuzenschildpadden, roggen en andere vissen. Het koraal zag er ongezond uit. Van onze duikinstructeur op Roatan hadden we al gehoord wat ongezond koraal is, nu begrepen we wat hij bedoelde. Het toerisme heeft hier geen goed gedaan. Toch vonden we nog een paar mooie stukken koraal, waartussen schitterende vissen zwommen. We vonden deze week, en in het bijzonder deze laatste twee dagen, een mooie afsluiting van onze reis. Als kers op de taart, reizen we voor 1 dag naar Madrid. Daar willen we ons avontuur afsluiten met tapas en sangria!

En nu, na negen maanden reizen door het prachtige Latijns-Amerika,  is het zover. Na 269 dagen (waarvan slechts 5 regenachtige), 14 landen, 60 verschillende plaatsen, meer dan 35.000 reiskilometers, meer dan 20 flessen zonnebrand (factor 30-50), waarschijnlijk meer  dan 300 restaurantjes, astronomische hoeveelheden vers fruit, zijn onze backpacks voor de laatste keer ingepakt.

Tijdens onze wereldreis hebben we veel  leuke mensen ontmoet en ontelbaar veel nieuwe indrukken opgedaan.  We kijken terug op een prachtige en enorm diverse reis, door veel verschillend landen, culturen en klimaten. Van Antactica tot de Caribische Zee. Van de Inca’s tot de Maya’s. Jungle, vulkanen, rivieren, regenwouden en stranden. We hebben het allemaal gezien, beleefd en ervaren als een fantastisch avontuur! Alles gedaan wat we zouden willen doen, en nog veel meer zelfs! De reis van ons leven! Wat zijn we blij dat we deze stap gezet hebben, het onbekende avontuur tegemoed. We raden dit iedereen aan, spaar geld, pak je tas en vertrek… Er zijn geen argumenten om je droom niet te verwezenlijken! Voor ons was dit een onvergetelijke ervring, waardoor, gaandeweg, onze reislust alleen maar verder is aangewakkerd. We blijven dromen van nieuwe bestemmingen…

Alhoewel we nog maanden door hadden kunnen reizen en er nog zoveel te zien is, is het ook weer heerlijk om straks thuis te zijn en iedereen weer te knuffelen. Natuurlijk zullen we het weer heerlijk vinden om met iedereen Nederlands te kunnen praten, te winkelen in de koopgoot, te hamsteren bij de AH, te hockeyen en voetballen, alles weer op de fiets te kunnen doen en te weten waar je de avond zult overnachten.

Dus steek de barbecue maar aan, haal het bruine brood met hollandse oude kaas en de hagelslag uit de kast en doe de kroketten in de frituurpan: WE ARE COMING HOME!!!

1. Gerda & Harmen:
    31 juli 2014
    Een heel mooi laatste (waarschijnlijk) verslag! Wanneer voetballen?;) Ik ga jullie net missen (ik ga zaterdag op vakantie). De zaterdag daarna ben ik weer een kort weekend in het land! Hoop dat ik jullie dan even kan bewonderen!

Groet,
    Harmen
  2. Nel:
    Hoi Charlotte en Erik

Goede reis en ga nog even lekker tapas eten in Madrid.

Groetjes en tot ziens, Nel
  3. Bastiaan de Boer:
    31 juli 2014
    Wat was dit mooi om met jullie te beleven, jullie hebben zeker je droom waar gemaakt, en ben nog erg benieuwd naar de foto's van het laatste stuk. Goede reis terug en hopelijk tot gauw! Jullie zijn altijd welkom voor een wijntje in mombassa :)
  4. Harmen & Gerda:
    31 juli 2014
    Goede en veilige reis terug naar Nederland!:)
    Ik ga jullie pas in september zien, want ik ben eerst nog op vakantie;)
    Maar dan ga ik jullie vast wel zien in huize van den Hil of ik kom gezellig met Harmen eens bij jullie op bezoek!

Groetjes!
  5. Lorraine:
    Hoi Lot en Erik,

Goede reis terug!!
    Ik heb erg genoten van jullie levendige verhalen en kon het vaak zo voor me zien, wat een fantastische reis...

Geniet van de zomer in Nederland en dan zie ik je(jullie)snel weer op de hockey!

xx Lorraine
  6. Marthe:
    Hoi Lot en Erik!

Het zit er al weer op, wat is de tijd snel gegaan en wat hebben jullie een mooie reis gehad! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebt gehad en zoveel mooie avonturen beleeft hebben. Ik heb er zeker bewondering voor dat jullie het gewoon gedaan hebben! Fijne reis terug en tot snel! Liefs Marthe
  7. Debbie:
    1 augustus 2014
    Wauw en dan is het " ineens" voorbij... heb met plezier jullie verhalen gelezen! Geniet nog even en een goede reis terug! Xx
  8. Miranda:
    1 augustus 2014
    Lieve erik en lot,

Wat een geweldige reis!!!!!wauw!!!!!
    Ik ben ernstig jaloers haha. Top!!!
    Als jullie zin en tijd hebben laat het weten want dan kom ik uiteraaaard even te logeren ;)

Liefs miran
  9. Oom Sjaak en tante Aagje:
    2 augustus 2014
    Ha Erik en Charlotte,

Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt! En dan nu...voorbij is het , maar de herinneringen blijven !
    Welkom in Holland en geniet maar weer van het "gewone"
    leventje in Rotterdam.

groetjes van oom Sjaak en tante Aagje
  10. T Marieke en O Rob:
    4 augustus 2014
    Welkom thuis,
    We horen graag de belevenissen, er is zoveel te vertellen.
    Ma en Pa v/d Hil
    (en ongetwijfeld vele anderen)