Flores & Tikal

19 juli 2014 - Flores, Guatemala

We hebben er weer een mooie busdag op zitten, al viel deze reis van veertien uur ons veel minder zwaar dan de vorige busrit. Waarschijnlijk omdat het landschap veel minder bergachtig was, en er geen onfrisse mensen voor ons in de bus zaten. Gelukkig was er nog plaats in een populair backpackershostel (Los Amigos). De Nederlandse eigenaar had dit hostel goed georganiseerd en was sfeervol ingericht. Ook de bar lag goed afgesloten van de slaapvertrekken, waardoor een goed feestje de nachtrust voor de slapers niet kon bederven. Het hostel zat vol met backpackers. We waren erg blij dat we nog een kamertje konden vinden, met een goed matras! Hier hingen we (voor het eerst in onze reis) onze klamboe op, aan de elektriciteitskabel van de plafondlamp. Ook hier sliepen we weer als roosjes. Flores is een klein eiland in een meer, door een brug verbonden met het vasteland. Gezellige restaurantjes met uitzicht op het water, cafeetjes, hotels en reisbureaus vormen het straatbeeld van dit knusse, toeristische eiland. Al snel vonden we een reisbureau met een mooie aanbieding om in de middag naar Tikal te gaan.

Tikal is een van de grootste steden van de Maya‘s en tevens een van de machtigste steden in de klassieke periode van de Mayabeschaving. Een enorm uitgebreid complex van gebouwen, pleinen, tempels, woonhuizen en grafzuilen. De tempel van de Slang is met 65 meter, het hoogste bouwwerk van Tikal en het hoogste precolumbiaanse gebouw van het westelijk halfrond. Vanaf dit bouwwerk hadden we een prachtig uitzicht over het oerwoud, waarboven een aantal andere gebouwen uittorenden. We werden nauwlettend in de gaten gehouden door een groep apen, die in de toppen van de bomen zaten. Na een mooie zonsondergang, verlieten we het oerwoud en deze historische plaats.

‘s Avonds vermaakten we ons met een spelletje beer-pong, waarbij het de bedoeling is om een pingpongballetje in een van de bierglazen van de tegenstander moet gooien. De verliezer moest het bierglas leegdrinken.

Er bleek zich ook een stoomsauna in het hostel te bevinden. Hier kwamen we de laatste dag van ons verblijf achter. We hebben ons heerlijk verwend met een zeezout scrub en een honingmassage, zodat de dode huidcellen van ons lichaam verwijderd zijn. In de stoomsauna werd met verse kruiden een heerlijke geur verspreid. Hierna genoten we van een heerlijke, exotische fruitsmoothie. Helemaal fris en schoon kijken we uit naar de laatste bestemming van onze prachtige reis: de Mexicaanse kust!

1. Lianne:
    24 juli 2014
    Zo te lezen genieten jullie nog steeds!!! Heel veel plezier tijdens jullie laatste trip!!! Groetjes Lianne