Antigua

13 juli 2014 - Antigua Guatemala, Guatemala

Na lange een busrit in een comfortabele bus, kwamen we in het begin van de avond aan in Antigua. Deze oude stad was tot het eind van de achttiende eeuw de hoofdstad van Guatemala. Helaas hadden we geen reservering voor een hostel gemaakt en bleken we niet de enigen die graag in deze stad wilden overnachtten. De chauffeur van het minibusje, waarmee we de rit van Guatemala City naar Antigua hadden gemaakt, was zo vriendelijk om net zo lang te blijven zoeken totdat we een slaapplaats gevonden hadden. Uiteindelijk troffen we een gezellig hostel met een leuke binnentuin, inclusief een uitstekend ontbijt (keuze uit 5 opties) en een trage computer, waar we toch erg blij mee waren. De volgende morgen waren we helaas genoodzaakt een andere slaapplaats te zoeken, het hostel was namelijk volgeboekt. Een paar straten verderop vonden we een ander hostel. Niet zo gezellig, maar we hadden in ieder geval een slaapplaats voor de volgende nacht. De rest van de dag gebruikten we om een geschikte pinautomaat te vinden, die we na lang zoeken uiteindelijk vonden. We waren al bang om naar Guatemala City te moeten om daar geld te gaan pinnen. Gelukkig hadden we nu weer voldoende geld op zak om onbezorgd verder te kunnen. In het eerste het beste restaurant hebben we meteen ons buikje weer vol gegeten. Tijdens de zoektocht hadden we ook een ander hostel gevonden, mooier, gezelliger en goedkoper was. Daarbij was zelfs het ontbijt inbegrepen. Het eerdere hostel, waar onze tassen al stonden, had, zo bleek, een dubbele reservering gemaakt. Hierdoor konden we de andere aangeboden kamer weigeren om in ons derde hostel te gaan overnachten. Dit laatste hotel bleek een traditioneel ontbijt te serveren: burrito´s met bruine bonen…

Met drie Nederlandse meiden keken we de laatste Nederlandse voetbalwedstrijd van het WK. Deze meiden kwamen we tegen, tijdens de zoektocht naar de pinautomaat. Zij bleken hetzelfde probleem te hebben als wij: alleen een maestro kaart. Het was gezellig tijdens de wedstrijd, waarbij iedereen in het café ons heeft kunnen horen. Fanatiekelingen die we zijn!

Antigua is een leuk stadje dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Gezellige, oude straatjes met koloniale gebouwen. De straten zijn bestraat met kleine, oude keien, wat in het avondlicht een enorm sfeervol plaatje oplevert. Verder kent dit stadje ook een dorpsgek. Een bijzondere, intelligente jongen, die zichzelf de Nederlandse taal heeft aangeleerd. We waren stomverbaasd, dat hij zonder moeite vanuit het Spaans overging op het Nederlands. Ongelofelijk, de lidwoorden en de vervoegingen van werkwoorden ging hem een stuk beter af dan sommige Nederlanders. Toen de Fransman van het chocoladewinkeltje voorbij liep, ging hij vloeiend over op de Franse taal. Deze kerel bleek zeven talen vloeiend te spreken, en dit terwijl hij de stad nog nooit heeft verlaten. Verbazingwekkend! En dat met een paar studieboeken en praatjes met toeristen. Hij kende enorm veel Nederlandse spreekwoorden. ¨Ik heb een talenknobbel¨, zei hij trots. We hebben hem het woord ´gezellig´ aangeleerd. Ook het verschil tussen ´hen´ en ´hun´, hebben we hem uitgelegd.

Ook waren we verbaasd over het aantal toeristen in deze stad. Vandaar dat er hier ook veel goede restaurants, lekkere bakkertjes en chocoladewinkeltjes te vinden zijn. Een leuke en gezellige stad, waar we met plezier een paar dagen hebben doorgebracht.