Cuenca

25 april 2014 - Cuenca, Ecuador

Tijdens het wachten op het vliegveld op de Galapagoseilanden, voor onze terugvlucht, kwamen we een Nederlandse jongen voor de derde keer tegen. We reisden samen met Wouter naar Cuenca om daar de komende drie dagen met elkaar door te brengen. Wouter houdt ervan om de dag goed te benutten. Achtereenvolgens bezochten we de nieuwe kathedraal, vier musea, een park en de rest van de oude binnenstad. We volgden Wouter, die met zijn Lonely Planet in de hand ons naar de mooie plekjes van de stad loodste. Nog nooit hadden we op één dag zoveel musea bezocht. We denken zelfs op één dag meer musea bezocht te hebben, dan in het afgelopen halfjaar. Museo del Banco Central Pumapungo vonden we het mooiste. Het bevat een aantal interessante, maar ook lugubere objecten, waaronder een aantal ‘gekrompen hoofden’. Dit zijn mensenhoofden, die door een aantal stammen in Ecuador en Peru werden gebruikt als trofee of voor rituele doeleinden. De hoofden werden ontdaan van de schedel, gekookt en vervolgens werd het gekrompen exemplaar opgezet om vijanden af te schrikken. Er werd destijds zelfs in deze huiveringwekkende hoofden gehandeld. Rond 1930 werden deze beangstigende trofeeën verkocht voor $25. Gelukkig werden er ook wat ‘normalere’ artefacts tentoongesteld en zagen we veel moderne kunst. Daarna vervolgden we onze museumtocht naar een van de vele ateliers waar de wereldberoemde panamahoed vervaardigd wordt. Een topmodel van deze hoed kan €500 kosten. Deze kun je dan ook oprollen en, zo wordt gezegd, zelfs door een ring halen. Goedkopere exemplaren, waarbij het riet veel minder fijn gesneden is, worden aangeboden voor een paar tientjes. We hebben deze leuke hoeden toch aan ons voorbij laten gaan. Het leuke van Cuenca is, dat alle musea en concerten gratis zijn. Aan het einde van de dag kwamen we Heidi tegen, een meisje uit Alaska. Met z’n vieren hebben we heerlijk gegeten en nog wat cocktails gedronken. De drankjes in Cuenca smaken ons prima, waardoor we hier iedere avond wel een lekkere cocktail hebben gedronken. Canelazo is een warme drank met kaneel en aguardiente, een alcoholisch (zelf gebrouwen) drankje.

De volgende dag zijn we samen naar de bloemenmarkt geweest, heerlijk geluncht en rustig door de binnenstad gewandeld. Vandaag in een rustiger tempo, zodat we ook tijd hadden om ontspannen op het centrale plein te zitten. ’s Avonds bezochten we een klassiek gitaarconcert van Ana Vidović in de oude zestiende-eeuwse kathedraal.