León

20 juni 2014 - León, Nicaragua

Inderdaad vonden we het café waar we naar zochten, én werd ons hier verzekerd de wedstrijd van Oranje te kunnen bekijken. Het café, waar de oranje vlaggetjes en Nederlandse vlag vrolijk wapperden, ligt schuin tegenover ons hostel ‘Lazybones’. We hebben de naam van het hostel eer aangedaan en lekker geluierd in en rondom het zwembad in het hostel. Zo lezen we ook aardig wat boeken, terwijl we met een schuin oog de voetbalwedstrijden in de gaten houden. Behalve natuurlijk wanneer Nederland speelt. Dan zitten we in ons oranje shirt aan de buis gekluisterd. In het gezellige café aan de overkant waren de oranjesupporters deze keer in de meerderheid. Charlotte telde er zestig! We werden ook nog gesteund door een groep Nicarugaanse oranjefans, geheel in oranje outfit! Gelukkig waren er ook twee ‘Aussies’, die samen twee keer gejuicht hebben. Wat een spannende pot voetbal was dit, we durfden soms gewoon niet te kijken. Na de wedstrijd werden er bekende Oranjeliedjes afgespeeld. We zongen met onze landgenoten met volle borst mee.

Op aanraden van een Nederlander, die nu in Nicaragua woont, vonden we een uitstekende Franse bakker. Hier hebben we de vier dagen die we in León waren, heerlijk geluncht. Bruin brood met camembert of geitenkaas. Tompoezen, croissants en quiches! Dit was al een feestje op zich.

Van de verschillende Nederlanders die in León wonen, kregen we wat meer informatie over het land. Zo krijgen kinderen vanaf hun derde levensjaar koffie te drinken. Zijn ziekenhuizen plaatsen waar je beter niet komt. Dit geldt natuurlijk in zijn algemeenheid voor ieder land, maar de gezondheidszorg is in Nicaragua (behalve in de dure privéklinieken) slecht. Voor de ECG kan het voorkomen dat het papier op is. Er wordt dan iemand aan het werk gezet om van een stuk papier iets te knippen, wat in dit apparaat past. Als de arts tijdens een operatie honger krijgt, schroomt hij niet om zijn mondkapje opzij te schuiven voor een sandwich naast de operatietafel. Ongeveer 10% van de patiënten krijgt na de operatie een infectie. Om over het ongedierte maar niet te spreken. Wel is de zorg en medicatie gratis, zolang de patiënt in het ziekenhuis is. Verder is Nicaragua het op één na armste land van Latijns-Amerika. We merken daar eigenlijk niet zo veel van tijdens het reizen, op een aantal bedelaars na.