San José

28 mei 2014 - San José, Costa Rica

Vanuit Volcán kwamen we na een mooie busrit aan bij de grens naar Costa Rica. Dit vonden we de meest ongestructureerde grensovergang, die we tijdens onze reis zijn tegengekomen. Er was wel een enorm winkelcentrum, waar belastingvrij gewinkeld kan worden. Omdat we nog een reis voor de boeg hadden, hebben we niet geprofiteerd van het belastingvoordeel. Na even zoeken vonden we het immigratiekantoortje van Panama, waar ons gevraagd werd of we konden aantonen tegen gele koorts te zijn ingeënt. Volgens de vriendelijke Panamees in het kantoortje, zouden we dit bewijs nodig hebben om Costa Rica in te mogen. Ja, het vaccinatieboekje dus. De hele vakantie nog niet nodig gehad en we hadden geen idee waar we dit boekje gelaten hadden. Al snel bleek dat we dit niet in onze handbagage hadden gestopt. De grote backpack ondersteboven gekeerd, voor het kantoortje van de douane. De beambte voelde zich zichtbaar schuldig. Nadat we het felbegeerde boekje onderuit de tas hadden gevist, wilde deze man graag met ons op de foto. We voelden ons, niet voor het eerst, een toeristische attractie op zich. Na een volgende speurtocht vonden we het Costa Ricaanse immigratiekantoor. Hier werd, tot onze verbazing, niet gevraagd naar de gele koorts vaccinatie. Mochten we het boekje ooit nog nodig hebben, weten we nu in ieder geval weer waar we het opgeborgen hebben.

Vanaf de grens vertrokken we met een lokaal busje naar een kleine stad, vanwaar we met de bus naar San José reisden. We hebben er in totaal tien uur over gedaan om van Volcán in San José te komen. In de hoofdstad stapten we in de eerste de beste taxi, waarvan de vriendelijke chauffeur ons behulpzaam was met het inladen van de bagage. Eenmaal in de auto met alle tassen, bleek deze niet te willen starten. Fijn dat een aantal andere taxichauffeurs de auto wilden aanduwen, zodat we toch richting een hostel konden vertrekken. Volgens de chauffeur waren er in de stad protesten gaande, van leraren die niet of niet volledig betaald werden. Hierdoor waren veel hostels volgeboekt. Na een aantal telefoontjes van de beste taxichauffeur bleek er nog een kamer beschikbaar, in een hostel waarvan we de naam al in ons boekje hadden genoteerd. Prima dus, en nog net binnen het budget. San José is niet zo’n spannende stad, niet veel te beleven voor toeristen. We hebben hier alleen de nacht doorgebracht en een heerlijk ontbijt met een yoghurt shake genuttigd.