La Paz

7 maart 2014 - La Paz, Bolivia

La Paz is de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld, het vliegveld ligt op 4000 meter en de stad ligt in een dal, ongeveer 300 meter lager. Gelukkig zijn we blijkbaar helemaal geacclimatiseerd en hebben daardoor geen last van hoogteziekte gehad.

We hebben ons prima vermaakt in La Paz, hoewel we op voorhand wel veel negatieve verhalen over deze stad hadden gehoord. Veel toeristen vinden La Paz ongezellig, grauw en erg rumoerig. Ook staat de stad niet bekend om zijn veiligheid. Gelukkig bevindt ons hostel zich in een relatief goede wijk, dicht bij een paar gezellige stadspleinen in het centrum. Het hostel is een gezellig feesthostel, waar iedere avond wel een feestje gehouden wordt. Omdat we een mooie kamer op de bovenste verdieping hebben, kunnen we wanneer we dat willen toch genieten van een goede nachtrust. Ook hebben we een prachtig uitzicht over de stad.

We zijn ook nog naar een bioscoop geweest, wat een heel grappige beleving is. Het doek waar de film op wordt geprojecteerd bestaat uit vier aan elkaar genaaide lappen, het geluid valt regelmatig weg en zo nu en dan moet een medewerker de projector weer aan de praat krijgen. Halverwege de voorstelling kwam een man met een zaklantaarn de kaartjes controleren, ons lijkt het handiger om dit gewoon vooraf te doen, maar dit blijft natuurlijk Bolivia! De popcorn wordt geserveerd in een aan elkaar geniet A4’tje.

Op het centrale stadsplein is het een levendige bedoeling. Heel veel Bolivianen zitten hier rustig te genieten van het weer, de dag en van de duiven. Heel veel duiven. Voor omgerekend 20 eurocent kun je een zak voer kopen om de gevederde beestjes te voederen. Uiteraard wilde Erik ook de vogeltjes voeren, wat een aantal grappige foto’s opleverde. Ook kun je voor een habbekrats je schoenen laten poetsen. De poetsers hebben een bivakmuts op tegen de schadelijke stoffen in het poetsmiddel. Erik heeft zijn vijf jaar oude, versleten gympen weer laten voorzien van een glimmende nieuwe laklaag.

Eenmaal terug uit de Jungle zijn we, op aanraden van onze Japanse vriend Haruki, gaan eten bij het beste Japanse restaurant van La Paz: Ken-Chan. Het was heerlijk en we hebben genoten van de uitstekende Sushi!

1. Oom Rien:
    14 maart 2014