Mendoza

19 januari 2014 - Mendoza, Argentinië

Mendoza ligt aan de voet van het Andesgebergte en is een grote, ruim opgezette stad zonder al te veel hoogbouw. De straten zijn volgeplant met rijen bomen, die voor een heerlijke verkoeling zorgen. Aangenaam, want de temperatuur ligt hier steevast boven de dertig graden. Op het busstation wisselden we onze in Chili gehaalde dollars om voor Argentijnse peso. Op de zwarte markt; omdat de wisselkoers daar 35% gunstiger is. Omdat de Peso sterk in waarde daalt is de Dollar (die volgens ons de laatste tijd toch ook niet erg in waarde is gestegen) erg gewild. Het is in Argentinië niet mogelijk om Dollars bij de bank te halen, vandaar dat er op straat belachelijke prijzen worden geboden voor Dollars. Voor ons een goede manier om de kosten te drukken. Natuurlijk wel goed opletten dat je geen valse biljetten krijgt, maar hiervoor hebben we van veel backpackers goede tips gekregen.

Zoals gewoonlijk bij de toeristeninformatie naar een camping gevraagd, waarna het Vina del Mar verhaal zich deels herhaalde. Niemand wist waar onze bus vertrok, waarbij we met onze zware tassen op de rug ruim een uur door de straten van Mendoza liepen. Gelukkig vonden we toch weer een busje wat ons netjes bij een camping afzette. Het busje was overigens niet het enige wat ons heeft afgezet; de campingbaas vroeg ons 40 euro per nacht, waardoor we ons behoorlijk afgezet voelden. Normaal betalen we ongeveer 10 euro per nacht. Charlotte is op een bankje (op de dure camping) lekker in slaap gevallen, terwijl Erik op zoek was naar een voordeligere camping. Na twee uur kwam Erik terug zonder een goede camping te hebben gevonden. Opnieuw in de bus gestapt en een dorpje verderop vonden we meer succes. We staan nu op een gezellige camping met zwembad voor € 7,50 per nacht, in de schaduw. Veel vrienden gemaakt: Een pastoor/organist uit Buenos Aires (van hem kregen we een sleutelhanger met een afbeelding van de paus en Maria), een groep voetbalvrienden (van hen kregen we locaal gemaakte appeljam) en daggasten die ons een heerlijk stuk vlees van de BBQ voorschotelden, waar we thuis een hele week van kunnen eten.

In El Bolson had de bril van Erik een klein ongelukje gehad. Hij was kwijt, daarna gevonden in het hostel, maar niet in dezelfde vorm. De pootjes wijd uitgespreid. Toch was de opticien zo kundig om de bril weer te fatsoeneren. Toen we de bril lieten zien, moesten de medewerkers lachen, waarna natuurlijk de vraag: ¿Qué pasa?

Mendoza staat natuurlijk bekend om haar wijnen. Uiteraard willen we hier uitgebreid kennis mee maken. Op de fiets bezochten we verschillende wijngaarden om verschillende wijntjes te proeven. Er werd niet zuinig ingeschonken, zelfs een Malbec uit 2004 (een topjaar) werd royaal ingeschonken. Na drie verschillende wijnproeverijen sloten we de excursie af bij een biergarten. Charlotte voelde zich behoorlijk draaierig, dus goed dat we de fietsen nu mochten laten staan. Als afsluiting van deze mooie dag kregen we lekkere empanades.

De volgende dag bezochten we de warmwaterbonnen: Thermas La Cadheuta. De mooiste warmwaterbronnen die we ooit bezocht hebben. In een kleine vallei in het Andesgebergte. Vanuit de verschillende baden, omgeven met cactussen, keek je uit over de bergen. Het was wel extreem druk, handdoeken worden tegen handdoeken van de buren aan gelegd. Toen we terugkwamen van het zwemmen, waren onze mini-backpackers-handdoeken deels bedekt met handdoeken van andere badgasten. Toen hebben wij onze voeten maar op hun handdoeken gelegd. De volgende keer dat we naar dit oord gaan, kopen we eerst een supergroot badlaken!

We waren op zoek naar warm, zonnig weer. Dat hebben we hier zeker gevonden, af en toe vinden we het zelfs te warm. Wanneer we willen gaan slapen bijvoorbeeld, en de temperatuur maar niet onder de dertig graden wil zakken. De enige kleding die we hier gebruiken is onze zwemkleding. We zijn enorm blij met het grote zwembad op de camping. De Argentijnse top 40 kunnen we dankzij de speakers naast het zwembad, die de hele dag bekende Argentijnse hits afspelen, al goed meezingen ;-).

We staan ruim een week op een fijne camping, daardoor hebben we ook tijd voor klusjes aan ons mobiele  huisje. Één van de tentstokken was gebroken en een scheurtje in onze buitentent. Na een dag shoppen in Mendoza, vonden we uiteindelijk een winkel die tentstokken verkocht. We hadden de diameter van de tentstok zowaar goed gegokt, de lengte moest nog iets worden ingekort. Gelukkig bleek de camping over een ijzerzaag te beschikken, zodat we onze reparatie konden voortzetten. Het was een fijne klus; elastiek in de tentstok doorknippen, zorgen dat dit niet terugschiet in de tentstokdelen, hetzelfde elastiek door de nieuwe tentstok peuteren om het tenslotte weer aan elkaar te knopen. Gelukkig niet zonder resultaat: de tent staat weer fier overeind, dus als iemand nog tips nodig heeft….

Gisteren zagen we voor het eerst wolken. Later ook regen. De eerste regen die Mendoza in 2014 heeft gezien. De medewerkers op de camping waren super aardig voor ons. Ze dachten waarschijnlijk dat wij ook geen regen gewend zijn. Dan kennen ze Nederland nog niet.. Ons werd aangeboden om te overnachten in een soort tuinhuisje. Omdat we de verkoeling eigenlijk wel lekker vonden, hebben wij vriendelijk bedankt voor dit aardige aanbod. ’s Avonds heeft hij spontaan heerlijke hamburgers voor ons gebakken. De volgende ochtend werden we voor onze tent verwend met een thermosfles gekookt water. De vorige ochtend zag de campingbaas ons klungelen met vuur om thee te zetten. We voelen ons heel welkom en er wordt goed voor ons gezorgd.

1. Suzanne agterberg:
    18 januari 2014
    Hoi lot en erik

Weer zo een mooi reisverhaal. Leuk om te lezen dat er toch nog wel heel veel gastvrije en aardige mensen op de wereld zijn. Hoewel wij hier nog geen echte winter gehad hebben, lijkt ons die 30 graden heerlijk. Lekker de hele dag je bikini aan kunnen. Lucca had het vandaag zelfs koud in het zwembad. Blijf lekker genieten een dikke knuffel van Rutger, Suzanne, Valentijn en Eline