Puerto Iguazú

24 januari 2014 - Puerto Iguazú, Argentinië

Als afwisseling op het busreizen, hebben we deze keer (heel luxe natuurlijk) een vliegticket bemachtigd. In plaats van 36 uur in de bus, kwamen we nu na vier uur vliegen, ’s avonds om 21.00 aan op het vliegveld van Puerto Iguazú. Na wat onderhandelingen met een taxichauffeur hebben we met twee andere Nederlanders een taxi naar het stadje gedeeld. Binnen 30 minuten waren we op de plaats van bestemming. We werden bij een hele mooie camping afgezet; midden in het oerwoud. De camping stond aan de rivier (Rio Paraguay). Aan de overkant van de rivier lag Paraguay. Ze hadden geen waakhond op de camping, maar een aap en papagaaien.  We werden warm verwelkomd door de eigenaar en andere backpackers. Uiteraard mochten we mee-eten met het vlees van de barbecue en de zelfgemaakte pizza’s.

Maandag zijn we vroeg opgestaan om de watervallen (cataratas) aan de Argentijnse kant te bekijken. Het zijn de breedste watervallen van de wereld en er valt ruim 6 miljoen liter water per seconde naar beneden. Heel indrukwekkend om op verschillende loopbruggetjes omheen te lopen. Er hangt voordurend nevel van het opstappende water, wat voor een aangename verkoeling zorgt. Het nationaal park aan de Argentijnse kant is uitgestrekt en we hebben dan ook de hele dag nodig gehad om alle verschillende wandelingen te kunnen maken. We kwamen mooie en brutale beestjes tegen, sommige wilden zelfs eten uit de tassen grissen. Neusbeertjes, grote hagedissen, vogels en vlinders zagen we vaak. De luipaarden en tapirs die hier ook leven, kregen we niet te zien. Zij zijn veel schuwer.
De watervallen en de natuur eromheen maakte grote indruk op ons, met een enorm geraas stort het water zich in de diepte. Je wandelt eigenlijk tussen de watervallen, waarbij je steeds een ander uitzicht op de gigantische watermassa hebt.

Dinsdag zijn we naar Brazilië gegaan om mooie vogels te kunnen zien. We hebben drie verschillende toekans gezien. Daarnaast veel verschillende papagaaien, struisvogels, flamingo’s, uilen, etc.

In Brazilië staat de één na grootste waterkrachtcentrale van de wereld. De centrale zorgt voor 80% van de energie voor Paraguay en 25% voor die van Brazilië. We kregen een rondleiding door de dam, waarbij we langs de controlekamer liepen en met een lift gingen we verder de dam in. De dam is bijna 200 meter hoog. De nummers in de lift geven niet de verdiepingen aan, maar de hoogte waarop je je bevindt. Een van de 20 generatoren konden we in werking zien, enorm groot. Ook de buizen waardoor het water stroomt zijn kolossaal met een diameter groter dan 10 meter.

1. Lianne:
    28 januari 2014
    Gaaf, om te lezen! Klinkt echt super! Volgens mij genieten jullie je te pletter! nog heel veel plezier groetjes Lianne
  2. Gerda & Harmen:
    Ha broer en zus,

Mooi verhaal en mooie foto's zeg! Vooral die vogels zijn erg bijzonder mooi! Ik zou zeggen: Blijf foto's maken! Ik geniet mee!
  3. Suzanne van de Linde:
    28 januari 2014
    Super om elke keer weer zo'n waanzinnig verhaal te mogen ontvangen! Blijf zo genieten! Liefs
  4. Nel:
    Hoi Charlotte en Erik
    Indrukwekkend hoor die watervallen. Zoveel miljoen liters per jaar. Jullie beleven mooie dingen. De foto's van de vogels vind ik ook mooi en van zo dichtbij.
    Groetjes en ga zo door, Nel
  5. Annemieke:
    He Lot en Erik!

Wat een gave dingen lees en zie ik allemaal, zeg! Jullie genieten zo te zien heel erg van deze reis, en dat is maar goed ook.

Ben al benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Liefs,

Annemieke
  6. Karin:
    Hee,

Woow wat een super belevenissen weer! Dan valt die vleermuis hier in me woonkamer wel mee:P Je zou maar zo'n toekan in je woonkamer hebben vliegen!! Maar blijf lekker genieten; wij genieten mee!
    En die watervallen zijn ook ontiegelijk gaaf zeg; echt onvoorstelbaar! Lijkt me inderdaad erg indrukwekkend!!

Groetjes,
    Zus
  7. Leontine:
    29 januari 2014
    Hoi Lot en Erik,

Geweldig om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Geniet er maar lekker van en ik wens jullie nog heel veel plezier!( Ik neem wel gewoon Cito's af!) hihi

Liefs en dikke kus Leontine
  8. Sander:
    31 januari 2014
    Wat een avonturen weer :-) De vriendelijkheid van de locals en andere backpackers valt me wel op. Er wordt van alles geregeld, je kan overal mee eten en krijgt nog dingen mee ook! Dat komt vast door het lekkere weer! Mooie ontmoetingen, zo onderweg!