Nazca

1 april 2014 - Nazca, Peru

Vanuit Cusco vervolgden we onze reis met de nachtbus naar Cusco. Na een lange busrit kwamen we ’s morgens om 6.00 uur aan in het gehucht Nazca. In dit stadje valt werkelijk niets te beleven, het is een grauwe en saaie stad. Bij aankomst in het hostel hebben we meteen een excursie geboekt om met een klein vliegtuig over de Nazca-lijnen te vliegen. Deze lijnen zijn de enige toeristische trekpleister van Nazca en ook de reden dat wij hier een korte stop wilden maken.

Al jaren intrigeren en fascineren de beroemde Nazca-lijnen de mensheid . Gigantische tekeningen en lijnen, gegraveerd in de kurkdroge woestijnbodem van Peru’s kuststrook. Ze kunnen alleen vanuit de lucht gezien worden, wat het mysterie nog vergroot. De Nazca-lijnen zijn ontstaan voor het Inca-tijdperk, in het Nazca -tijdperk dat geschat wordt tussen 200 en 600 voor Christus. Ook de Nazca-lijnen staan inmiddels op de Unesco werelderfgoedlijst. (Ja, we hebben inmiddels aardig wat van deze lijst bekeken). Er zijn veel theorieën over hoe deze lijnen ontstaan zijn en ook met welke reden ze zijn gemaakt. De lijnen zijn onder te verdelen in drie groepen:

1.       De “echte lijnen”, die vaak naar een specifiek punt aan de horizon toe lopen.
2.       De geometrische figuren, zoals driehoeken en rechthoeken.
3.       De “echte figuren”, wij vonden deze het meest interessant. Meestal worden dierenfiguren uitgebeeld, zoals een aap, kolibrie, spin of walvis.

Om 10.00 uur zaten we met twee Braziliaanse en de piloot met copiloot in een Cessna. Op aanraden van onze reisgids en reizigers die deze trip al eens gemaakt hadden, hebben we op voorhand een reistabletje ingenomen. Dit bleek niet overbodig te zijn: kleine vliegtuigjes schudden namelijk behoorlijk heen en weer tijdens de vlucht. Na 40 minuten voelden we ons misselijk, we waren blij dat we daarna mochten uitstappen. Tijdens de vlucht haalde de piloot de spectaculairste kapriolen uit, om ons alle figuren te laten zien. Zowel linksom als rechtsom. Het uitzicht was adembenemend! In het begin was het nog even lastig om de figuren te herkennen in het woestijnzand, maar we raakten snel gewend aan de manier van zoeken. Heel vreemd om te realiseren dat degene die de lijnen gemaakt hebben, deze nooit in hun volledigheid hebben kunnen bewonderen. De Nazca’s moeten over een buitengewoon wiskundig inzicht beschikt hebben. Ondanks het borrelende gevoel in de onderbuik, hebben we met heel veel plezier en bewondering dit bijzondere archeologische kunstwerk mogen bewonderen.

1. Gerda & Harmen:
    7 april 2014
    Ha Erik en Charlotte,

Dit is voor mij nieuw, dit verhaal. Des te mooier ook de foto's! Bedankt nog voor de kaart. Ik heb geprobeerd te smsen maar weet niet of dat kan!

Groet,
    Harmen
  2. Timo:
    7 april 2014
    Hoe cool is dat? Ik lees net ook het reisverslag van mijn collega Janneke en haar vriend Gerben, zij zijn deze week ook over die nasca lijnen gevlogen met een chesna! Dus als je Nederlanders ziet, groet ze maar ff ;)