Paracas & Ballestaseilanden

7 april 2014 - Paracas, Peru

’s Ochtends om 8 uur zaten we op een bootje om de Ballestaseilanden te bezichtigen. De Ballestaseilanden worden beschouwd als de Peruaanse Galapagoseilanden, vanwege de grote hoeveelheden zeezoogdieren en vogels die zich daar bevinden. Ook wordt op de Ballestaseilanden nog steeds guano (vogelmest) gewonnen. Om de vijf jaar wordt de laag guano van het eiland geschept en als mest verkocht. Voor 5 kg mest wordt ongeveer 20 dollar betaald.

We voeren langs een grote tekening midden in de rotsen. De tekening lijkt op een kandelaar en men weet niet wie de tekening gemaakt heeft en waarvoor het heeft gediend. Er gaan verhalen ten ronde, dat het een teken was voor de zeevarenden, zodat deze precies wisten waar ze zich bevonden. Daarna zette onze kapitein de vaart er in en vlogen we over de golven naar de Ballestaseilanden. In de verte zagen we honderden zeeleeuwen op het strand liggen. Het viel ons op dat er heel veel baby zeeleeuwen waren. Moeder leerden ze zwemmen in de zee. Boven op de rotsen zagen we duizenden bijzondere vogels. Tussen de vogels liepen humboldtpinguïn. We voeren om het eiland heen en overal lagen zeeleeuwen heerlijk te zonnen op de rotsen. Op de rotsen zagen we grote, rode krabben. Na twee uurtjes varen waren we terug in Paracas. Ons hostel hadden we snel gevonden. Het lag 2 minuten lopen vanaf het strand. Een uitstekende locatie dus. De eigenaar van het hostel was een gouden kerel. Hij vertelde waar de leuke restaurantjes waren en de plekken waar we niks te zoeken hadden. Het restaurant aan de overkant van ons hostel was volgens hem peper duur. Dus dat moesten we vergeten, want er waren immers hele goedkope restaurantjes vlakbij het strand en daar serveerden ze goed en gezond eten. De eigenaar van het restaurant zal niet zo blij geweest zijn met die eigenaar van het hostel aan de overkant.... ’s Avonds was het dan ook erg rustig in dat restaurant.

We hebben drie heerlijke dagen op het strand gehad. Het was rond de 35 graden en er stond een klein windje. Heerlijk! De temperatuur van de zee was perfect. Af en toe spoelde er een grote kwal aan en de vele pelikanen scheten het strand onder. We verwenden onszelf elke dag met een heerlijk ijsje op het strand. De ijsverkoper wist precies wat ons voorkeur was: maracuja waterijs.

1. T Marieke en O Rob:
    14 april 2014
    Nou, 35 graden en een klein windje; mmmwaaaaa
    Was die eigenaar een Hollander, ons ben zunig

Mooie foto's, mooi verhaal, veel belevenissen.
  2. Karin:
    15 april 2014
    Ha Erik en Charlotte,
    Ik vond de foto's ontzettend mooi en indrukwekkend!! (Van de afgelopen 10 reisverhalen heb ik ze bekeken)
    De natuur is heel mooi daar. Ik ben blij dat ik nu ook een beetje heb mee kunnen genieten van jullie tocht!
    Vriendelijke groeten,
    Oma Struijk
  3. Karin:
    16 april 2014
    Ha,
    Leuk verhaal weer! Ik ben nog steeds errug jaloers op jullie!!
    (ps; oma struijk heeft genoten van het kijken naar de foto's! De lama's vind ze erg lief!:))
    Liefs
  4. Sander:
    18 april 2014
    Ha Erik en Charlotte,

Vanavond ben ik weer helemaal bijgelezen en bekeken! Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan, leuk om op deze manier een beetje mee te kunnen genieten! En zo te lezen relaxen jullie ook wel eens een paar dagen... Doe voorzichtig, veel plezier en de groeten weer!
    Sander
  5. Tim en Nikki:
    20 april 2014
    Wow die foto's zijn echt geweldig! We zijn heel benieuwd naar alle verhalen! Xx Tim en Nikki
  6. Oom Sjaak en tante Aagje:
    21 april 2014
    Hoi Erik en Charlotte,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Erik !
    Een aparte ervaring, zo ver van huis je verjaardag vieren .
    Wat hebben jullie al prachtige reizen gemaakt. Schitterend ook die foto's !
    Zo zien wij ,via jullie, ook heel wat van de wereld :)

een hartelijke groet van oom Sjaak en tante Aagje
  7. Gerda & Harmen:
    21 april 2014
    Ha Erik en Charlotte,

Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag, bro'! Waarschijnlijk zijn de smsjes nog onderweg of komen ze nooit aan! Heel veel goeds toegewenst voor je nieuwe levensjaar. Je volgende verjaardag hopen wij graag weer in Nederland te vieren!

Groet,
    Harmen en Gerda