Ushuaia

23 november 2013 - Ushuaia, Argentinië

We gingen vanaf Puerto Madryn met de bus naar Ushuaia. Halverwege de reis bij Rio Gallas moesten we overstappen op een andere bus. We kregen te horen, dat we waarschijnlijk niet over de grens tussen Argentinië en Chili konden, omdat het een paar dagen voor de verkiezingen waren. Hierdoor kan het voorkomen dat de douane het werk voor onbepaalde tijd neerlegt. Vol spanning reden we naar de grens. We hadden geluk: de grens was open. Na een paspoort- en tassencontrole mochten we de grens over. Eenmaal in de bus was de buschauffeur kwijt. Niemand wist waar hij was. We hebben uiteindelijk drie uur bij de grens gewacht. Het probleem was, dat de buschauffeur Chili niet in mocht. Hij had geholpen in de bemiddeling in een scheiding tussen twee kennissen van hem. Dit proces was uit de hand gelopen. Uiteindelijk waren we 36 uur onderweg en kwamen we ’s avonds om 23.30 uur in ons hostel aan. We werden warm verwelkomd door twee jongens. In de slaapzaal sliepen we met twee Portugese mensen. Na lang gepraat te hebben, vielen we in slaap.

De volgende ochtend bij het ontbijt werden we uitgenodigd voor een excursie naar het Nationaal Park Tierra del Fuego. Na een lange busrit hadden we veel zin om te bewegen. We werden met andere gasten uit het hotstel opgehaald en naar het park gebracht. Eenmaal in het park sneeuwde en stormde het hard. Bij het zuidelijkste postkantoor van de wereld hebben we stempel in ons paspoort laten zetten. We hebben met Wendy en Ronald een heerlijke dag gehad, ondanks dat het sneeuwde en hard stormde. Het bord  ‘El fin del mundo’ hebben we helaas niet gevonden.

De volgende ochtend om 7.00 uur zijn we met Pauline naar de Gletsjer in het dorp gelopen. Ons werd verteld, dat het twee uurtjes lopen was. De wandeling/beklimming was erg zwaar. We hebben drie uur lang stijl naar boven gelopen. Uiteindelijk werden we beloond met een waanzinnig uitzicht. Er ligt nog veel sneeuw op de toppen. Kleine watervallen, die ontstaan zijn door smeltende sneeuw.

’s Avonds in het hostel is het een gezellige boel. Er wordt met elkaar gekookt, gelachen en muziek gemaakt. Ook krijgen we veel tips te horen van andere backpackers. We koken al een aantal dagen in de gezellige keuken. Bij de supermarkt halen we onze boodschappen, waaronder steevast een lekker stukje (jaja daar is hij weer ;-)) ‘bife de lomo’.

Verder vinden we het erg leuk dat jullie allemaal reacties plaatsen op onze website! Bedankt voor alle lieve berichtjes!

De afgelopen twee dagen zijn we druk bezig geweest met het zoeken van een lastminute naar Antarctica. Het lijkt er op dat dit gelukt is en we morgen uitvaren. Als jullie 19 dagen geen nieuwe berichtjes tegenkomen dan zijn we ergens op zee of op Antarctica!

1. Suzanne agterberg:
    24 november 2013
    Hoi Erik en Charlotte
    Leuk dat we regelmatig een berichtje van jullie krijgen zodat we op deze manier mee kunnen genieten. Ik ben benieuwd naar de foto's en het verhaal van Antarctica. Dit lijkt me zo mooi. Wanneer gaan we Skype? Over 20 dagen?
    Een dikke knuffel van Rutger, Suzanne, Valentijn en Eline
  2. Suzanne van de Linde:
    25 november 2013
    Wauw waanzinnig om te lezen wat jullie allemaal mee maken!
    Geniet van al het moois wat deze wereld te bieden heeft!
    Ben benieuwd naar jullie verhalen over Antarctica!

Liefs,
    Suzanne
  3. T Marieke en O Rob:
    27 november 2013
    Halo allemaal,
    We zullen de komende dagen wellicht niets van Erik en Charlotte horen, maar je kunt wel in gedachten meereizen.
    Er is een vaarschema beschikbaar op:

Lukt dit niet, neem gerust contact met ons op

Scheeps gegevens: Naam: Sea Adventurer
    IMO: 7391422, MMSI: 309997000 Roepnaam: C6PG6
    Vlag: Bahamas (BS), Type: Passengers ship
    Gross Tonnage: 4376BRT, Waterverplaatsing: 1465
    Lengte x Breedte: 100m x 16m, Bouwjaar: 1975

Momenteel zijn ze op de Falklands

We wensen hun een goede, mooie reis toe.
    Ma en Pa v/d Hil
  4. Gerda & Harmen:
    27 november 2013
    Ha Erik en Charlotte,

Erg leuk om dit allemaal te lezen. Bij mijn stage moet ik lesgeven over klimaten. Ook pooldag en poolnacht komt aan de orde. Ik zie dat jullie net buiten de poolcirkel blijven. Anders was ik erg benieuwd of jullie het verschijnsel van de opblijvende (middernacht)zon zouden meemaken!
    Geniet ervan!

Groet,
    Harmen
  5. Ilse:
    28 november 2013
    Hoi Eric en Charlotte,

Ik denk dat er maar weinig 'echtparen' zijn die zo'n huwelijksreis maken als jullie op dit moment aan het maken zijn.

Antartica is een droom van velen... en jullie zijn er, als jullie dit lezen, gewoon geweest!

Hier is het wel stil... De pastapot blijft vol, twee lootjes minder in de zak van Sinterklaas, en met Kerstmis drie borden (Suzanne moet werken) minder op de tafel...

Geniet van de reis!
  6. Linda:
    4 december 2013
    Wat een geweldige verhalen, zo leuk om te lezen. Antartica: wat een avontuur!!! ben benieuwd naar de volgende update!
  7. T Marieke en O Rob:
    7 december 2013
    Ha Allemaal,
    Nou, het word aftellen; wordt een beetje tijd ook dat we weer wat gaan horen van hun belevenissen, want hier zijn we toch best heel erg nieuwsgierig geworden.